Команда ГО «Простір можливостей» в онлайн-режимі презентувала аналітичний звіт «Житомирщина: взаємодія громадськості та влади у 2020 році. Виклики. Рішення. Перспективи».
2020-й у багатьох аспектах став для українських громад випробувальним. Пандемія, продовження децентралізації, місцеві вибори та інші фактори, які важливі для становлення демократії в громадах.
Команда #простір_можливостей взялася дослідити питання взаємодії влади з громадськістю у такий кризовий період. Наша мета – це посилити можливості регіональних ОГС у процесах демократизації через надання їм інструментів впливу на владу, покращення комунікації з владою і вироблення універсальних практик взаємодії.
Що вивчали під час дослідження?
- зміни в комунікації влади на місцевому, регіональному рівнях в Україні за час пандемії COVID-19, активності влади в соціальних мережах, каналів зворотного зв’язку з владою для громадян, зміни в проведенні особистого прийому громадян тощо;
- розглядалися проведення засідань громадських рад в регіонах, їх формату (онлайн чи офлайн), кількості учасників засідань та засідань за рік, можливості для громадян дивитися засідання громадських рад онлайн, публікацій протоколів засідань та фінальних рішень засідань громадських рад на сайті місцевої влади чи громадської ради;
- досліджувалися статути ОТГ на предмет наявності особливих повноважень для громадських рад, а також щодо проведення дистанційних зустрічей чи засідань;
- вивчалася періодичність звернення ОГС до органів місцевої чи регіональної влади, органів місцевого самоврядування, формат та канали спілкування з владою, їх ефективність, зацікавленість влади в зворотному зв’язку, проблеми спілкування з владою тощо.
В рамках проведення дослідження по Житомирській області були охоплені наступні владні суб’єкти:
- Житомирська обласна рада;
- Житомирська обласна державна адміністрація;
- Житомирська міська рада;
- Житомирська районна державна адміністрація;
- Житомирська районна рада;
- Коростенська районна державна адміністрація;
- Коростенська районна рада;
- Новоград-Волинська районна рада;
- Новоград-Волинська районна державна адміністрація;
- Бердичівська районна рада;
- Радомишльська територіальна громада / Радомишльська міська рада Житомирського району;
- Баранівська об’єднана територіальна громада / Баранівська міська рада Новоград-Волинського району;
- Овруцька міська об’єднана територіальна громада / Овруцька міська рада Коростенського району;
- Гришковецька територіальна громада / Гришковецька селищна рада Бердичівського району;
- Райгородська сільська об’єднана територіальна громада / Райгородська сільська рада Бердичівського району.
Аналіз ситуації у взаємодії громадськості та влади показує, що частіше в громадах питання вирішуються швидше, ніж на державному рівні. Влада більш доступна для взаємодії з громадськістю. Саме тому нам потрібно посилювати громадськість у регіонах, давати ефективні інструменти впливу та допомагати в адвокації проблем, – підкреслила Ірина Лоюк голова ГО «Простір Можливостей».
Дуже активно використовуються інструменти соціальних мереж органами влади і місцевого самоврядування. Однак, на жаль, охоплення населення регіону становить менше 1%. Це пов’язано з різними факторами: нестабільність інтернету у сільській місцевості, відсутність цифрових навичок, відсутня потужна промоція онлайн комунікації з боку влади, в тому числі. Але поряд з тим, можемо відмітити, що до комунікації у соціальних мережах Житомирська місцева влада більш ефективна.
Утім, якщо говорити про комункацію з населенням під час пандемії, то можна констатувати, що відсутність комунікаційної стратегії стала причиною провалу у донесенні важливої інформації до суспільства з боку влади на всіх рівнях. Власне, це і спровокувало невдоволеність населенням діями влади. Одночасно з цим можна відмітити, що сама громадськість подекуди є неактивною. Що, безперечно, гальмує процеси розвитку регіонів. В той же час, де влада не допрацьовувала – громадськість брала ініціативу у свої руки і самотужки вирішувала проблему з Ковідом.
Нагадаємо, що питання взаємодії громадськості з владою досліджуємо у Києві та 6 областях – Житомирській, Одеській, Хмельницькій, Донецькій, Львівській, Рівненській. В першу чергу, нас цікавить робота громадських рад при новостворених ОТГ, чи змінилася комунікація влади з громадськістю в умовах Covid, наскільки громада дотична до засідань громадських рад та наскільки аткивно бере участь у вирішенні важливих питань, пов’язаних із розвитком їхніх регіонів.
Працюємо в рамках проєкту «Громадськість за демократизацію» за сприяння Європейського Союзу (https://tinyurl.com/ywt3yveh), який реалізує Інститут економічних досліджень та політичних консультацій.